torsdag 11 juni 2015

Torsdag 150611, Astypalea, buss till Livadia

Idag vinkade vi av våra tyska vänner. Dom vänder hemåt till Bonn och börjar
arbeta på måndag. Dom har båda några år kvar till pension och är nog lite avundsjuka på
oss. Dom reste med Nissos Kalymnos som gjorde sitt andra besök för veckan här på Asty.
N K kommer måndag och torsdag ca 1040. Den avgår från Kalymnos 0700. Lasta-lossa färjor
är något man kan i Grekland. Hela proceduren tar max 15 minuter. Nu är N K inte någon
bjässe men jämfört med Skopan i Smakykladerna är den enorm. Efter avvinkningen upp på
rummet en stund för att invänta avgång med buss till Livadia kl 1200.
Det är faktiskt första gången jag åker buss här. Här finns två linjer. En norrut till
Maltezana och en via koran till Livadia. Livadia-turen kostar 1€. Det är väl investerade
pengar för trötta pensionärsben. Från bussdörren tog jag foto på stranden i Pera Gialos. Den är numera helt OK. Bra städad och solstolar finns. Inga stora färjor lägger heller till här inne i tätorten.

Direkt efter ankomsten lunch på Astropelos. Vi har varit där tidigare och tagit kaffe/frappé på väg hem tillsammans med våra tyska vänner. Nu var vi själva och jag började prata med Maria som serverade oss. Mycket riktigt. Hon var dotter till en dam som haft stället tidigare och som jag väl kom ihåg. Både mamman och pappan har jag blivit serverad av tidigare. Jag frågade också om stället har varit blåmålat. Träff igen. Ibland minns man sina fina minnen hur bra som helst. Ibland glömmer man det man vill komma ihåg efter 5 minuter.
Lunchen och badet efteråt var bra och lite friska fläktar underlättade vår promenad tillbaka
till Pera Gialos och vårt rum.
Ouzerian i hörnet av hamnpromenaden från busshpl
Ny upplevelse. Buss till Livadia
Foto från bussdörren. Stranden i Pera Gialos
Nerifrån: rödbetssallad, rosmarinsallad, yoghurt med örtkryddor, taramosalata
Greksallad med lokal ost. Feta bättre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar