onsdag 10 juni 2015

Onsdag 150610, Lividia Buzy, buzy doing nothing at all. Just being retired in Livadia

En skön och slapp dag idag. M och jag sov gott och gick som vanligt upp vid 8 tiden. Bröd hade vi.
Vi har en jättebra stor balkong. Den har ett fel, den har morgonsol. Vid frukost kryper vi ihop vid ena väggen men solen kommer åt oss ändå. Den stora fördelen är ändå att när vi kommer "hem" på eftermiddagarna så är hela balkongen i skugga. Balkongen är bekvämt stor. Säkert 2x3,2 m så där finns god plats. Mellan två hus, gamla bagarhuset och hotell Paradissos ser vi havet och marinan och det blå Medelhavet. Man kunde ha det sämre.

Imorse på vår färd till Livadia ändrade vi vår strategi en aning. Helvetestrappan de första 90, inte så tunga stegen. Sedan svängde vi vänster och gick mera på skrå, på mera lättgådda, långa, trappsteg.
Totalt blev det nu 169 trappsteg.
Jag förstår inte. Ju äldre jag blir, desto mera fixerar jag på trappsteg här på Asty. Det beror nog på kroppens dekadens. Lite mer lättgått blev det dock till slut.

Lividia är sig ganska likt sedan tidigare år. Ingen kanonstrand men heller inte dålig. Tog några nostalgibilder. Den gamla fåran som tidigare var grusväg har man  nu gjutit i betong sedan några år tillbaka. Från Pera Gialos till Livadia kan man åka buss ett par gånger om dagen. Känner inte till taxan men vi kommer snart att pröva på det.
På Livadia badade jag 5 ggr idag och M 3.
Rätt vad det var hörde jag sådana hör högtalare som man hör ibland från högtalarbilar. Jag tänkte inte närmare på det. Pressade vidare lite och tittade upp. Där var den, hela härligheten.
En hel bil fylld med kycklingar och höns.
Jag är pensionär och har det bra, men dom stackars kycklingarna och hönsen hur har dom det?

Huga.

Alla foton blir ett Livadiasjok.
Utom ett på vår väg hem såg vi en mycket vacker trädgård på vår väg ner till Pera Gialos.
Livadia, Astypalea
Livadia, Astypalea
Livadia, Astypalea
Livadia, Astypalea, klassiska bron
Livadia, Astypalea
Livadia, Astypalea, klassiska bron
Livadia, Astypalea
Livadia, Astypalea
Vacker trädgård på väg hem

2 kommentarer:

  1. Nu har jag kollat in bilden på klimakteriefiket. Ser likadan ut nu och med samma underbara utsikt.
    Kan ni inte be om ett parasoll att ha på balkongen på förmiddagarna. Det fick vi hos Vaggelis på Naxos. Och det där med trappor.... Det är åldern, tro mig! Tack för rapport.
    Birgitta i Umeå

    SvaraRadera
  2. Så farligt är det inte med solen.

    SvaraRadera